FacebookGoogle MapsEmail

Kerhotoiminta

Oletko haaveillut lentämisestä?

Esittelykurssi kevytlentokoneella antaa mahdollisuuden tutustua lentämiseen ja on erinomainen tilaisuus lentämisestä kiinnostuneelle aloittaa harrastus. Esittelykurssin jälkeen päätös lupakirjakurssille lähtemisestä on helpompi tehdä, kun tietää millaista lentäminen on.

Kurssiin sisältyy:

  • Lyhyt teoriaosuus, jonka jälkeen tehdään koneen päivätarkastus yhdessä lennonopettajan kanssa.
  • Kokenut kouluttaja opastaa sinua lentämisen yhteydessä ja pääset itse kokeilemaan koneen ohjaamista lennon aikana.
  • Saat lennon jälkeen postitse todistuksen esittelykurssin suorittamisesta.

Lennon kesto: 30 min.
Esittelykurssin hinta: 150 eur.

Lisätietoja esittelykurssista saat  Matti T. Koskiselta ja Tapani Männistöltä.


Lajiesittelyt ilmailuliiton sivuilla


Lento-opetuksesta

SSIK järjestää pääasiassa ultrakevyen lentokoneen lupakirjaan tähtäävää lentokoulutusta, sekä moottoripurjekoneen jatkokoulutusta niille, joilla on jo olemassa oleva toinen lupakirja pohjalla. Lentokoulutusta järjestetään vuosittain maalis-lokakuussa ja lentotuntien aikataulu sovitaan yhdessä oppilaan ja lennonopettajan kesken, joka nimetään koulutuksen alussa. Säätila (mm. tuuli ja pilvikorkeus) vaikuttavat lentojen järjestämiseen joten lentojen peruuntuminen on tavanomaista.

Perusvaatimuksena lentolupakirjan saamiselle on 17 vuoden ikä (kurssin voi aloittaa jo 16 vuotiaana) ja normaali terveydentila. Ennen lentokoulutuksen aloittamista tarvitset LAPL -luokan lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen, ns. medikaalin, jota varten pitää käydä ilmailulääkärin tarkastuksessa. Silmälasit eivät yleensä ole este.

Lentotunnit järjestetään pääsääntöisesti Kiikalassa (EFIK) ja tunneilla lennetään kentän lähialueen lisäksi myös muille kentille, kuten Hankoon, Forssaan ja Oripäähän. Radioliikenne lennonjohdon kanssa tulee tutuksi matkalentojen suuntautuessa valvotulle kentälle, kuten Turkuun. Lentokoulutus sisältää vähintään 25 lentotuntia, jonka lisäksi tarvitaan 48 tuntia teoriakoulutusta. Lentokoulutuksen voi aloittaa jo teoriakurssin aikana. Yhden lentokerran pituus vaihtelee 30-45 minuutin välillä.


Lentotuntien ja teoriakurssin lisäksi muita pakollisia kuluja ovat:

•Jäsenmaksut (SSIK:n jäsenmaksu 20 eur + Suomen Ilmailuliiton jäsenyys)
•Käynti ilmailulääkärissä (n. 200-250 eur)
•lääketieteellinen kelpuutus (n. 100 eur)
•lupakirjamaksut (n. 250 eur)
•tarkastuslento
•mahdollista muuta opiskelumateriaalia
(lentopäiväkirja kuuluu lentotuntien hintaan, ilmailukartta SUIO:n teoriakurssin hintaan)


Opettelun ja harrastamisen kustannuksista

Ultra ja mopukoulutus vuonna 2017
peruskoulutus: n. 3500€/25h
jatko: 140€ / h
Kerho pidättää oikeuden hintojen muutoksiin.Koulutuksen jälkeen harrastamisen kustannukset määräytyvät lähinnä lentomaksuista.
Lentomaksu kerhon koneilla muodostuu purjekoneilla yhteenlasketuista sekä ultra- ja mopu-koneilla yhteenlasketuista lentotunneista. Lisätietoja hinnastosta.

Salon Seudun Ilmailukerho ry (SSIK) on perustettu vuonna 1936 ja toimii Salon talousalueella. Kerho kuuluu jäsenenä Suomen Ilmailuliitto ry :hyn. SSIK:n kotikenttä on EFIK, Kiikalan lentokeskus. Kiikalan lentokeskus sijaitsee Kiikalan kunnassa E18-tien (ykköstien) pohjoispuolella, noin 30 km Salosta itään.  Lentokeskuksen toimintaa johtaa Kiikala Säätiö, johon kuuluu ympäristökuntia jäseninä.

Lentokentän alueella sijaitsee hallintorakennus ”Klubi”, joka toimii pääasiassa SSIK:n majoitus ja kerhotiloina.

Salon Seudun Ilmailukerho ry.llä on kentän alueella kolme hallia:

  • Purjelentokonehalli (1. halli) – rakennettu 1960-luvulla
  • Kaarihalli (2. halli) moottorikoneille – rakennettu 1990-luvulla
  • Vuonna 2004 valmistunut huolto ja säilytyshalli.

Ilmailun eri lajien harrastaminen on Kiikalassa vilkasta erityisesti kesäaikaan. Kentällä järjestetään vuosittain myös katuautojen kiihdytystapahtuma Burnout Party sekä VW-harrastajien VW Open -päiviä ja muita tapahtumia, kuten SSIK:n perinteinen lentokauden päätösjuhla / maaliinlaskukisat.


Kerhon koneet

Kerholla on kaksi nykyaikaista ultrakevyttä konetta, moottoripurjekone sekä neljä purjekonetta. Alla lisätietoa ja kuvia kalustosta.


ATEC 122 Zephyr

Pituus:

6,2 m

Siipiväli:

9,6 m

Moottori:

Rotax 912 UL 80 hv

Matkanopeus:

175 km/h

Toimintamatka:

700 – 800 km

vuosimalli:

2007

SSIK:n lippulaiva. Jonkin verran Eurostaria liukkaampana komposiittivalmisteinen Zephyr on nopeampi ja käytössä pääosin matkalentoihin. Koneessa on nykyaikainen Rotax bokserimoottori. Zephyrimme on varustettu pelastusvarjojärjestelmällä. SSIK:lle kone on toimitettu vuonna 2010. Koneen varusteisiin kuuluu mm: Radio, transponderi, GPS, valosarja ml. siivenkärkistrobot.

http://www.atecaircraft.eu/en/


Evektor Eurostar EV-97

Pituus:

6,0 m

Siipiväli:

8,1 m

Moottori:

Rotax 912 ULS 100 hv

Matkanopeus:

160 km/h

Toimintamatka:

600 – 700 km

vuosimalli:

2003

Kokometallirunkoinen Eurostar on toinen kerhon ultrakevyistä. Tasapainoisten lento-ominaisuuksiensa sekä tarkan ohjaustuntumansa  ansiosta Eurostar  on suosittu koulukone ympäri maailmaa ja kerhollakin konetta käytetään pääasiallisesti  lentokoulutukseen. Eurostar on  Zephyriä helpompi lennettävä, mutta matkakoneena hieman hitaampi. Lennetty Tsekistä tehtaalta Suomeen vuonna 2003. Koneen varusteisiin kuuluu mm: Radio, transponderi, GPS.

http://www.evektor.cz/en/airplanes.aspx


Grob G-109

Pituus:

7,88 m

Siipiväli:

16,6 m

Moottori:

Limbach L2400 85hv

Matkanopeus:

160 km/h

Liitoluku:

30 / 115km/h

vuosimalli:

1981

2.4 litraisella Limbach-moottorilla varustettu saksalainen, kaksipaikkainen rinnakkainistuttava moottoripurjelentokone. Kone on  purjelentokonemaisuudestaan johtuen varsin liitokykyinen ja moottori sammutettuna se lentää tyynessä säässä kilometrin korkeudesta  vielä noin 30 kilometriä.Grobia käytetään matkalentoihin sekä jatkokoulutukseen, kun joku muu lupakirja on jo pohjalla.

http://www.grob-aircraft.com/


Schleicher ASK-13

Pituus:

8,18 m

Siipiväli:

16 m

Paino:

296 kg

Matkanopeus:

– km/h

Liitoluku:

27

vuosimalli:

1971

Kaksipaikkainen, saksalainen purjelentokone, joka on hankittu SSIK:lle 80 luvulla. ASK-13 on loogisena ja rauhallisena lennettävänä erinomainen koulukone vielä tänäkin päivänä. Kone ei juurikaan mene syöksykierteeseen ja sakkausominaisuudet ovat helposti hallittavat.

http://www.alexander-schleicher.de/


Grob-102 Club Astir II

Pituus:

– m

Siipiväli:

15 m

Paino:

248 kg

Matkanopeus:

– km/h

Liitoluku:

33,3 / 93km/h

vuosimalli:

1980

Yksipaikkainen lasikuiturakenteinen purjelentokone

http://www.grob-aircraft.com/


PIK 20B

Pituus:

6,43 m

Siipiväli:

15 m

Paino:

235

Matkanopeus:

– km/h

Liitoluku:

42

vuosimalli:

1976

Suomalaisvalmisteinen, yksipaikkainen lasikuiturakenteinen purjelentokone


Schleicher Ka6CR

Pituus:

6,66 m

Siipiväli:

15 m

Paino:

Matkanopeus:

– km/h

Liitoluku:

– km

vuosimalli:

1964

Yksipaikkainen puurakenteinen purjekone

http://www.alexander-schleicher.de

CyberChimps